МЕТОДЪТ Д”ОНДТ И ИЗБОРНИТЕ РЕЗУЛТАТИ ПРЕЗ 2005 г.


         За първи път в новата история на България метода за изчисляване на изборните резултати Д”Ондт се използва при изборите за Велико народно събрание през 1990 г.
         Както броя на многомандатните избирателни райони, така и методът за изчисляване на изборните резултати, включително 4% бариера, която определя кои от участващите в изборите партии и коалиции ще имат народни представители са определени в “Закона за избиране на Велико народно събрание” (обн., ДВ, бр. 28 от 6 април 1990 г., попр., бр. 29 от 1990 г.). Съгласно чл. 17, ал. 2 - “За избирането по пропорционалния принцип територията на страната се разделя на 28 многомандатни избирателни района.” Чл. 76 регламентира 4% бариера, а в чл. 77 са положени основите на метода Д”Ондт - ”Всяка партия или партийна коалиция получава места пропорционално на подадените за нея действителни гласове съобразно методика на изчисляване, утвърдена от Централната избирателна комисия.”, тъй като на основание чл. 77 от ЗИВНС в ДВ бр.46/1990 г. е обнародвана методиката Д”Ондт.
         По-късно, със Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове (обн., ДВ, бр. 69 от 22 август 1991 г., изм. и доп., бр. 70 и 76 от 1991 г., изм., бр. 98 от 1991 г., бр. 66 от 1995 г., бр. 22 от 1997 г.), по който са проведени изборите за обикновено Народно събрание през 1991, 1994 и 1997 г. многомандатните избирателни райони в страната се увеличават от 28 на 31 - чл. 21, ал. 1” За произвеждане на избори за народни представители територията на страната се разделя на 31 избирателни района, в това число 3 в гр. София и 2 в бившия Пловдивски окръг. Останалите избирателни райони съвпадат с границите на бившите окръзи.” Това изменение не променя метода, по който се разпределят мандатите в отделните МИР, както и броя народни представители, които получават отделните партии и коалиции, преминали 4% бариера.
         В чл. 86, ал.1 от Закона вече изрично се упоменава, че “Определянето на резултатите от изборите за народни представители, регистрирани от партии и коалиции, се извършва от Централната избирателна комисия по метода Д'Ондт, съобразно Методика за изчисляване на резултатите от гласуването по пропорционалната избирателна система (ДВ, бр. 46 от 1990 г.).”, а в § 1от ПЗР е уточнено, че “прилагането на метода Д'Ондт при определянето на изборните резултати се извършва по специална инструкция на Централната избирателна комисия.” По същия метод се определят и местата в общинските съвети (чл.89 от ЗИНПИСК).
         Изборите за 39-то и 40-то Народно събрание са проведени при действието на нов Закон за избиране на народни представителни (обн. ДВ. бр.37 от 13 Април 2001г., изм. ДВ. бр.44 от 8 Май 2001г., изм. ДВ. бр.45 от 30 Април 2002г., изм. ДВ. бр.28 от 1 Април 2005г., изм. ДВ. бр.32 от 12 Април 2005г., изм. ДВ. бр.38 от 3 Май 2005г.), който обаче, както по отношение броя на МИР, така и по отношение метода за изчисляване разпределението на гласовете по партии и коалиции и съответно по МИР не се различава от предходния. Съгласно чл. 39, ал. 1 от новия закон, ”за произвеждане на изборите територията на страната се разделя на 31 многомандатни избирателни райони, в това число три в област София-град и два в област Пловдив. Останалите избирателни райони съвпадат с границите на областите.”
         В чл. 107, ал.1(Изм. - ДВ, бр. 32 от 2005 г., в сила от 12.04.2005 г.) недвусмислено е заявена волята на законодателя, че “общият брой спечелени мандати за всяка партия и коалиция се определя от Централната избирателна комисия въз основа на сумата на подадените за нея действителни гласове в страната и в чужбина по метода на Д'Ондт”, а в чл. 107, ал.3 е заявено, че “броят на мандатите на партии и коалиции в многомандатните избирателни райони се определя по метода Д'Ондт въз основа на съотношението на гласовете за тях, подадени от страната.”.
         Дали методът Д”Ондт е справедлив, или не, тепърва ще се обсъжда в обществото, но методът Д”Отдт е законен и вече традиционен за новата история на Р.България. Във всеки от законите за избиране на народни представители, действали през последните 15 години са предвидени и механизми за обжалване на изборните резултати при доказани нарушения на закона. Използването на метода Д”Ондт обаче, както е видно от горецитираните законови текстове е в съответствие със закона, а не е в негово нарушение. Съгласно общите принципи на правото законът има действие занапред. И ако някой не харесва метода Д”Ондт, то следва първо да промени закона, с който се определя метода за изчисляване на изборните резултати и разпределяне на получените мандати от партии и коалиции и по избирателни райони, и едва след това да очаква избори, чиито резултати ще се изчисляват по друга методика.



                    Габриела Цанева